Oldalunkon a  felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat (sütiket) alkalmazunk. Weboldalunk használatával elfogadja a cookie-k használatát is az Adatvédelmi Nyilatkozatban írtaknak megfelelően. 
Termékek Menü
Ön itt jár: > >

Itt a tavasz, irány bringázni!

Lassan, de biztosan itt a tavasz, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy az utcán megjelentek a kerékpárosok. Persze van a kemény mag, ők azok, akik télen, hóban-fagyban is bicikliznek, de a többség mégis most ül biciklire. És ilyenkor ezért még inkább feltűnő, hogy - bár a KRESZ is előírja a kerékpár megfelelő kivilágítását - mégis alig látni olyan biciklist, akinek rendes lámpája lenne. Pedig ez az egyik legfontosabb felszerelés a biciklin, hiszen az autósok sokszor nappal, megfelelő látási viszonyok között sem veszik észre a bicikliseket, és ez sötétedéskor csak fokozódik.
Semmiképpen se tekerj tehát vaksötétben, de pislákoló fényben se. Inkább olvass tovább és nézd meg azt a 6+1 paramétert, aminek segítségével Te is megtalálhatod a számodra legtökéletesebb kerékpárlámpát.

1. Fényerő

Az első lámpánál az a fontos, hogy lássál, a hátsónál pedig az, hogy látszódjál, ennek megfelelően azt tartsd szem előtt, hogy nincs túl sok fényerő, maximum túl kevés! Városi használatra alapvetően elég 3-500 lumen, hiszen azzal is már 50-70 méter bevilágítható max fokozaton. Személy szerint én 300 lumen alatti fényerővel rendelkező lámpát nem vennék, de ahol én lakom, ott elég rosszak az utak és a közvilágítás is. Ahol nincs ilyen probléma, oda elég lehet kevesebb is, főleg ha nem tervezed a következő pár évben, hogy a belvároson kívülre merészkedsz. Viszont downhillre vagy egyéb terepbgringázásra a 700 lumen is kevés, erre mindenképp 1500 fölötti megoldást ajánlanék, például ezt. Így széles sávban, 100 métert is bevilágítva magabiztosan döngethetsz lefelé a sötétben is.
Az a legjobb, ha a fényerő  fokozatosan állítható egy lámpán, hiszen sosem tudhatod mikor lesz szükség a turbó fokozatra, és  - ahogy az elején is említettem - inkább legyen több a fény mint kevesebb!

2. A fény színe

A KRESZ szerint fehér fényű lámpa szükséges első világításnak és piros hátsó világításnak. Ezen belül mindegy, hogy az adott lámpa egyenletesen világít vagy villog. Itt egyéni szempontok döntenek, hogy kinek mi kényelmes. Sokan úgy gondolják, hogy a villogó lámpa figyelemfelkeltőbb mint az egyenletes fény, viszont azt is mérlegelni kell, hogy egy komoly fényerejű lámpánál magát a biciklist zavarhatja  a stroboszkóp szerű villogás. Legcélszerűbb, ha lámpánkkal itt is többféle funkció közül választhatunk, így személyre tudjuk szabni a világítást. A fehér színen belül 3000-7000 Kelvin közti színhő az, amit fehérnek hívunk, a 3000 meleg sárgás fényt ad, az 5000 a természetes fehér, a 7000 pedig a hideg kékes fény, ez alapján is választhatunk, hogy nekünk melyik a legszimpatikusabb.

3. A látószög

A kerékpárlámpák abban különböznek a klasszikus zseblámpáktól, hogy a távolra, de szűk sugárban világító szúrófény helyett minél szélesebb sávot bevilágító szórt fényt adnak. Persze vannak szórt fényt adó zseblámpák is, amik használhatóak kerékpár lámpának (én pl. egy Convoy S3-at használok), de amíg ezek csak 80-90 fokot tudnak bevilágítani, addig a kimondottan kerékpárra készült lámpák 130-150 fokot is bevilágítanak, sőt, van ami még oldalról is jól látszik.

4. A tölthetőség

A komolyabb teljesítményű első kerékpároslámpának (azaz ami ténylegesen világít is a sötétben) mindenképpen tölthetőnek kell lennie. Létezik olyan, ami USB-ről tölthető, beépített akkumulátorral rendelkezik. Ez praktikus és költségkímélő megoldás, de választhatunk olyat is, amihez mi magunk vásárolunk akkumulátort, ebben az esetben viszont töltőt se felejtsünk el venni hozzá. Emellett vannak még olyan lámpák is, amik akkora fényerőt adnak, hogy azt egy elem vagy akku már nem is tudja fedezni kapacitással, ezeket szokták egy küldő áramforrással, akkupakkal felszerelni. Ezek akár 10-15 Ah- kapacitással is rendelkezhetnek, mint például ez a lámpa is.
Amennyiben nem a beépített akkumulátort választjuk, hanem magunk vásárolunk akkut, akkor viszont két fontos szabályt mindenképpen tartsunk be:

Fontos szabály No.1:Az akkuk merülési görbéje más,  mint az alkáli elemé, nem halványul a fény, ha fogy a szufla, hanem nagyjából egyszer csak kialszik a lámpa. Ezt nem árt figyelembe venni, mert kellemetlen meglepetés érheti az embert. Ezt kiküszöbölendő, például azt szokták csinálni, hogy hátulra két lámpát vesznek, egy elemeset és egy beépített akkusat, így tuti nem lesz gond. Meg különben is, fő a biztonság. 

Fontos szabály No.2: Ne feledkezzünk meg arról, hogy ha a lámpához akkut vagy elemet veszünk, akkor figyeljünk az adott lámpához  ajánlott feszültségekre, mert ha nem tesszük, vagy nem fog működni a lámpa, vagy akár ki is éghet, ha túl nagy feszültséget kap.

5. Vízállóság

Eső bármikor eshet, ezért jobb vízálló lámpát választani, mert igaz, hogy az ember úgy tervezi, hogy majd vigyáz rá és úgyis leveszi, ha épp megáll valahol, de bármikor elkaphat egy kiadós nyári zápor, ami elől nincs idő megmenteni, ne emiatt kelljen újat vásárolnunk. Az IPX 4 elég egy kis esőben, komoly esőhöz már kell az IPX6, de ha biztosra akarsz menni akkor az IPX8-at veszed, azzal akár vizibicajozhatsz is.

6. Fel- és leszerelhetőség

Sajnos hazánkban ez is egy szempont, hogy a lámpának mindenképpen gyorsan leszerelhetőnek kell lennie, hiszen egy bolti vásárlás erejéig sem célszerű kint hagyni a biciklin. Nekem anno a felcsavarozott dinamós első lámpámat is simán ellopták, mialatt vígan sétálgattam a Kisbalatonon, nem tudom kinek kellhetett annyira. 

+1 Kiegészítők

Hasznos kiegészítés lehet a kerékpárlámpa mellé egy könnyű fejlámpa is. Megkettőzött fényerőt és védelmet ad a szembejövő autósokkal szemben, ráadásul a fejlámpa fordul minden mozdulatra velünk, akkor is, ha a kormány még egyenesen áll, tehát sokkal nagyobb szögben beláthatjuk a terepet. 
És végül, de nem utolsósorban: lakott területen kívül (de akár városon belül is) ne feledkezzünk meg a láthatósági mellény használatáról sem. Lehet, hogy épp most nem divat, de - ahogy a kerékpáros sisak is - életet menthet, így nem lehet kérdés, hogy nélkülözhetetlen társ a biciklizésnél.